Mnoho lidí bývá dojato při pohledu na štěňata hrající si se svou matkou, ale ne každý ví, že tato hra má svůj pevný řád a především smysl, neboť učí mládě dovednosti komunikace, řešení konfliktů a nastavuje mu mantinely tak potřebné pro jeho další život.
Nejinak je tomu i u našich dětí. Dospělí dětem předávají informace a poznatky s cílem, aby z nich vyrůstali vnímaví, ohleduplní, pozorní a samostatní lidé. Protože s výchovou je třeba začít od nejútlejšího věku, informace zprostředkovávají formou pro děti srozumitelných her. Nejzákladnější dovednosti by mělo dítě získat ve své rodině a další pak si osvojovat v předškolních zařízeních. Většina aktivit, do kterých jsou tam děti zapojovány, je označována jako „hra”, avšak jedná se o cílené nenásilní vzdělávání, které děti vnímají jako zábavné a motivující.
Vzdělávání probíhá v průběhu celého dne, při všech činnostech a situacích. Dětem je zprostředkována bohatá nabídka činností, které v nich probouzejí chuť dívat se kolem sebe a naslouchat. Základem učení je praktická zkušenost, přímý zážitek a vzdělávací aktivity obsahují prvky hry a tvořivosti. Základ tohoto učení se dělí na několik oblastí. Jsou jimi: dítě a jeho tělo - oblast biologická, dítě a jeho psychika - oblast psychologická, dítě a ten druhý - oblast interpersonální, dítě a společnost - oblast sociálně kulturní a dítě a svět - oblast environmentální.
Děti se tak již od mateřské školy učí úctě ke zdraví, postojům praktických dovedností komunikace a spolupráce, jsou vedeny k toleranci a kultuře lidských vztahů, k předcházení konfliktů a násilí a k řešení vzniklých sporů pokojným způsobem. Osvojují si všeobecně uznávané etické hodnoty, neboť to má pro člověka později význam v kterémkoliv věku a po celý život. Předškolní vzdělávání je počátek celoživotního vzdělávání člověka a učí děti hledat cestu k plnému prožívání života.
Kategorie: Články
6,659 zhlédnutí
Související články: